Nafukovací čluny, lodě, kanoe, kajaky a rafty GUMOTEX

domu MOTOROVÉ ČLUNY | ČLUNY ZODIAC | ČLUNY ALLROUNDMARIN | KOMPLETY ZODIAC | KOMPLETY ALLROUNDMARIN

NAFUKOVACÍ MOTOROVÉ ČLUNY

Uvažujete o koupi motorového člunu a chcete vybrat ten správný typ pro vás? Jaký člun koupit? Klasickou pevnou loď nebo nafukovací? Nafukovací čluny se stávají stále populárnější, ať už potřebujete tender pro vaši jachtu, rybářský člun, sportovní člun pro vodní lyžování, potápění, profesionální použití nebo rekreační rodinný člun. Vyhody nafukovacích člunů jsou především nízká hmotnost, bezpečnost a snadný transport. Motorové čluny s nafukovacím V-kýlem mají též vynikajicí jízdní vlastnosti. Nevýhodou je nižší životnost nafukovacích člunů, ale s rostoucím vývojem a novými materiály se životnost a kvalita člunů neustále zlepšuje. Na této stránce najdete informace, které vám pomůžou s výběrem motorového člunu podle základních parametrů: materiálu, trupu, podlážky, velikosti a konstrukce člunu.

MATERIÁL | TRUP | PODLÁŽKA | VELIKOST

Jaký motorový člun vybrat?

VÝBĚR MOTOROVÉHO ČLUNU PODLE MATERIÁLU

Dalším důležitým faktorem pro výběr nafukovacího člunu jsou použité materiály. Můžeme rozlišit tyto základní typy:

  1. PVC čluny - (polyvinylchlorid) bez nosné tkaniny: Používá se u nejlevnějších nafukovacích člunů a kvalita a trvanlivost se velmi liší v závislosti na složení a tloušťce použitého PVC. Pro zvýšení mechanické odolnosti se někdy používají vnější ochranné vrstvy z polyesteru nebo nylonu. Výhody: Velmi levný materiál nenáročný na zpracování, umožňuje tepelné svařování spojů, oděruvzdornost. Nevýhody: Často se jedná o velmi slabý a málo odolný materiál, fouká se na nižší tlak a s tím je spojena nižší tuhost a nosnost nafukovacích člunů z PVC, pokud je použita vnější vrstva z nylonu, velmi dlouho schne a mohou se za ni dostat nečistoty a voda, PVC je zdrojem různých karcinogenních a toxických chemikálií. Z PVC se vyrábí levné rekreační čluny, například populární SEVYLOR FISH HUNTER nebo SEVYLOR SUPER CARAVELLE.
  2. PES/PVC čluny - nosná tkanina (většinou polyester - PES) s nánosy PVC (Valmex, Strongan™): Kvalita se u jednotlivých výrobců značně liší. PVC je snadnější na zpracování než Hypalon, a proto naprostá většina asijských výrobců nafukovacích člunů používá PVC. Tloušťka většinou 0,7 mm, 0,9 mm, 0,12 mm. Výhody: nižší cena výroby proti gumovým člunům z kaučuku, umožňuje spoje svařovat i lepit, odolnost proti proražení, člun může být nafouknutý na vysoký tlak. Nevýhody: Nižší odolnost vůči UV záření, slané vodě a chemikáliím (zvyšuje se pomocí aditiv), materiál je tužší a člun se hůře balí, PVC je zdrojem různých karcinogenních a toxických chemikálií. Nánosové PVC používá řada výrobců kvalitních člunů: rakouský ALLROUNDMARIN, francouzký ZODIAC.
  3. Gumové čluny - nosná tkanina s nánosy kaučuku (Hypalon, CSM, Nitrilon, EPDM): Je náročný na zpracování a většinou jsou spoje lepené ručně. Oproti PVC je mnohem odolnější a má delší životnost. Výhody: Delší životnost , vynikající chemická a UV odolnost, vysoká pevnost a oděru odolnost, materiál velmi rychle schne, člun lze lépe sbalit než PVC (menší rozměry ve sbaleném stavu), snadnější opravy. Nevýhody: Vysoká cena, náročnost na zpracování – možnost chyby způsobené lidským faktorem při lepení. Gumové čluny vyrábí například GRABNER, ZODIAC nebo český GUMOTEX.

JAKÝ VYBRAT TYP TRUPU?

plochá trup

Plochý trup

Plochý trup mají čluny s nafukovací podlahou nebo s laťkovou podlážkou. Je ideální pro malé a lehké pomocné čluny se snadnou montáží. Plochý trup je obecně vhodný pro čluny, které nejsou určeny ke kluzu nebo plavbě na delší vzdálenosti.

trup tvaru V

Trup ve tvaru V

Tento trup tvoří kombinace pevné podlážky (hliníkové, dřevěné) nebo nafukovací vysokotlaké podlahy a nafukovacího kýlu, umožňuje snadný přechod do kluzu a zlepšuje stabilitu a ovládání.

laminátový trup

Laminátový trup (RIB)

Vhodné zejména pro delší plavby na neklidné vodě. Nafukovací plovací válec zvyšuje stabilitu a bezpečí.

Trup ve tvaru hlubokého V zaručuje snadnou jízdu ve vysokých vlnách. Progresivní trup V rychle přechází do kluzu, dokonce i s vysokou zátěží.

JAKÝ TYP PODLÁŽKY?

Pokud budete používat člun pouze několikrát v roce, je nejvhodnější alternativou tradiční podlážka se zesíleným rámem. Vyberte si mezi lodní překližkou nebo hliníkem, které jsou odolné zejména proti nárazům, nebo z kompozitního materiálu s neuvěřitelně nízkou hmotností.

Pokud budete člun používat a obývat dlouhodobě, zvolte model, ve kterém lze podlážku ponechat na místě. Ať již laťkovou nebo nejpevnější a nejrychlejší ze všech, nafukovací podlážku H2P.

Podlážka ovlivňuje celkovou hmotnost a délku a náročnost montáže.

Dřevěná laťková

Laťková podlážka

Jednoduchá manipulace, nenáročná na údržbu, nízká hmotnost, rozvinovací, menší tuhost a horší jízdní vlastnosti.

Dřevěná desková

Desková dřevěná podlážka

Klasická, vzájemně propojené překližkové desky. Tuhá, odolná, těžší, ale lehčí a levnější než hliníková. Ekonomická výhodnost, trvanlivost, odolnost, tuhost. Robustní hliníkový rám zaručuje dlouhodobou spolehlivost. Neklouzavý povrch pro bezpečný pohyb. V kombinaci s nafukovacím kýlem zajišťují dobré jízdní vlastnosti.

hliníková podlážka

Hlíníková ALU podlážka

Hliníková podlážka - vysoká odolnost proti nárazu, oblíbená pro potápěče a fanoušky velmi výkonných člunů. Optimální funkčnost, rychlá montáž a demontáž, snadná údržba. V kombinaci s nafukovacím kýlem zajišťují dobré jízdní vlastnosti.

Nafukovací H2P

Vysokotlaká nafukovací podlaha (H2P)

Důmyslná, tuhá, lehká, příjemná. Důmyslná konstrukce s mnoha tisíci křížovými prošitími polyesterovými nitěmi. Nahuštěná takovým tlakem, že má vlastnosti klasické dřevěné podlahy, ale s bonusem nesrovnatelného komfortu. Velmi lehká a kompaktní, zabírá velmi málo místa u složeného člunu. Jednoduchá a praktická, bez námahy nafouknutá během několika málo minut. Šetří zdraví, příjemně tepelně isoluje od teploty vody.

VELIKOST ČLUNU

Velikost určuje užitnou plochu člunu a nosnost. Rovněž přímo ovlivňuje výkon: větší člun je stabilnější, pohodlnější a snadněji zrychluje do kluzu (přechodná fáze, během které člun, který v nízké rychlosti tlačí vodu před sebou, se rozjíždí, překonává vlastní příďovou vlnu a přechází do "kluzu", tzn. klouže po vodní hladině).

Velikost člunu je přímo úměrná maximálnímu výkonu motoru, max. počtu osob a zatížení. Pokud se chystáte využít člun pro vodní lyžování, je minimem motor o výkonu 25 HP. Většinou maximální počet osob uvedený ve specifikaci motorového člunu neodpovídá reálnému počtu míst pro pohodlnou plavbu. Počítejte tedy spíše o jednoho pasažéra míň.

©2002-2016 Nafukovací Čluny.cz